بازدید کل: 285198

بازدید امروز: 250

بازدید دیروز: 400

٧ اصل بسیار مهم درباره طراحی داخلی

طراحی داخلی چیست؟

فرایند شکل دادن به فضای داخلی ساختمان با به کارگیری فضای موجود و کار با سطوح، طراحي داخلي است. طراحی داخلی كاري است متمایز با دکوراسیون داخلی زیراعلاوه بر دکوراسیون به سبک مرسوم، طراحی داخلی از بعد های روانشناسی محیط و معماری و (طراحی نهایی) بهره می برد.

 

طراح داخلی کیست؟

طراح داخلی کسی است که در اين زمینه حرفه ای است و یا قسمتی از شغل او به طراحی داخلی ساختمانها مربوط می شود.  طراحی داخلی عملي خلاقانه است که در آن اطلاعات سازمان یافته تحلیل می شود، سمت و سوي بصري ایجاد می شود، نوع طراحی بهبود داده مي شود و ارتباطات گرافیکی بر قرار مي شود. در برخی از حوزه های قضایی  داشتن گواهی نامه طراحی برای طراحان داخلی ضروری است. 

حالا  که با طراحی داخلی آشنا شديد، می توانیم به مطالب دیگر بپردازیم تا كه شايد توانستید مطلبی مفید از آن بیاموزید.

هنگامی که مشغول طراحی داخلی هستيد تصور خانه به صورت مجموع واحد ضروری است، مجموعه ای از فضاها که توسط سالن ها و راه پله ها به یکدیگر مرتبط شده اند. بنابراین داشتن سبک و زمینه مشترک در همه ی اين فضاها بهتر است. البته چنين نیست که همه ی اصول و اجزا طراحی داخلی باید یکسان باشد بلكه آنها باید مکمل یکدیگر باشند تا کل طراحی را قوی تر کنند.استفاده ی درست از رنگ ها یک راه  خوب برای رسیدن به این امر است زیرا رنگ ها برای یکسان کردن مجموعه ای از فضاها بسیار مناسب می باشند. به عنوان مثال ممکن است سه یا چهار رنگ  را انتخاب کنید و به صورت متنوع سایه ای از آنها را در کل خانه استفاده کنید.

 

سه نوع حالت هماهنگي وجود دارد:

متقارن، نامتقارن و شعاعی.

حالت متقارن عموما در طراحی های سنتی یافت می شود. این حالت  تکرار اشیای یکسان در دو طرف محور عمودی است ، احتمالا  اتاق های قدیمی ای که در هر طرف آن به صورت متقارن آیینه هایی وجود داشت را به خاطر می آورید. این تقارن در انسان نیز منعکس شده است به همین دلیل است که انسان در مکان هایی که طراحی متقارن دارند احساس راحتی  بیشتری می کند.

هماهنگي نامتقارن اين روزها مناسب تر است. تعادل توسط اشیا متفاوت ولی با اهمیت و جذابیت دیداری یکسان به وجود می آید. هماهنگي نامتقارن بیشتر به صورت اتفاقی است و به ندرت طرح ریزی شده است  دست یابی به این نوع تعادل بسیار دشوار است. طراحی نامتقارن پویاست و باعث سرزندگی طراحان این نوع هماهنگي می شود.

درتقارن شعاعی تمامی اجسام طراحی حول یک مرکز آراییده شده اند. راه پله ی حلزونی مثال خوبی از این نوع تعادل است. اگرچه اغلب در طراحی ها ازتقارن شعاعی استفاده نمی شود ولی کاربرد درست آن تضاد جالبی ایجاد می کند.

بزرگترین دشمن طراحی داخلی خستگی و یکنواختی است.  یک اتاق با طراحی خوب  وبا توجه به اندازه ی آن دارای یک یا چند کانون است. یک مرکز کانونی باید قادر به جلب توجه و جذابیت کافی برای تشویق بیننده به منظور نگاه عمیق تر باشد. بنابراین مرکز کانونی باید دارای تاثیر دائمی باشد اما هم چنین باید از طریق مقیاس،سبک، رنگ، یا زمینه  با باقی اجزا مرتبط باشد. هنگامی که از مرکز کانونی صحبت می کنیم شومینه و یا تلویزیون به عنوان مرکز کانونی برای  بیشترمردم تداعي می شود.

اگر شما مرکز کانونی طبیعی مانند شومینه در فضای خود ندارید، می توانید آن رابا رنگ کردن بخشی از یک مبل ، کار هنری و یا با استفاده از رنگ های متضاد برای رنگ آمیزی یک بخش خلق کنید.البته هماهنگي را حفظ کنید تا مرکز کانونی تمامی توجه را به خود جلب نکند.

اگر بخواهیم درباره ی موسیقی صحبت کنیم، آن را میزان (زنش) ضربه های موسیقی توصیف می کردیم. در طراحی داخلی ریتم همان تکرار الگو های دیداری است. ریتم همان جنبش سازمان یافته، مداوم و ادامه دار است. برای دست یابی به این زمینه ها در طراحی باید درباره ی تکرار، پیشرفت، انتقال و تضاد تفکر کنید. استفاده  از این مکانیسم ها  به فضای شما تازگی خواهد بخشید.

 تکرار استفاده از یک جسم به صورت مکرر در فضا است. شما می توانید یک الگو، رنگ، متن،خط یا هر جسم دیگر و یا حتی بیشتر از یک جسم را تکرار کنید.

 پیشرفت، یک جسم را انتخاب  و یک یا چند مورد از کیفیت آنرا افزایش یا کاهش می دهد. روشن ترین عمل آن درجه بندی براساس اندازه است. دسته ای از شمع ها با اندازه های متفاوت در یک سینی ساده جلب توجه می کند زیرا یک توالی ساده ی طبیعی را نشان می دهد. توالی را با رنگ ها نیز می توانید بدست آورید،  مانند  یک طرح تک رنگ که هر جسم سایه ای متفاوت از همان رنگ را دارد.

 

توضیح انتقال کمی سخت است برعکس تکرار و توالی، انتقال متمایل به یک جریان ملایم است. رایج ترین صورت انتقال استفاده از خط های منحنی  مانند راهرو های قوسی و مسیر های پرپیچ و خم است.

تضاد نسبتا آسان است. قرار دادن دو جسم در جهت مخالف یکدیگر مانند قرار دادن کوسن سیاه و سفید در دو سوی مبل، نشانه ای از این قاعده ی طراحی است. تضاد هم چنین با استفاده از تفاوت در شکل مانند دایره و مربع هایی که با یکدیگر ترکیب شده اند، نشان داده می شود. تضاد می تواند به طور کامل متفاوت باشد و به طور کلی برای جان بخشیدن به فضا استفاده می شود. توجه داشته باشید که با استفاده زیاد از مکانیسم تضاد سایر روش ها نادیده گرفته نشود.

یکی دیگر از اصول مهم طراحی داخلی که نیازمند کار بسیار است جزئیات است. هر چیزی ، از تزیین حباب لامپ، رنگ ، تا کلید برق و قفسه ها نیاز به توجه دارد. برعکس رنگ، افراد  کار روی جزئیات را خسته کننده میابند. در نتیجه جزئیات ناديده گرفته می شوند و یا به صورت سطحی از آن می گذرند.همان طور  که رنگ روح کلی و حیات طرح را توصیف می کند، جزییات به اندازه زیربنای طراحی داخلی مهم است. جزییات نباید به صورت واضح نمایان شوند ولی باید صحیح و درست باشند و حس سرزندگی اتاق را افزایش دهد.

مقیاس و تناسب: این دو قاعده ی طراحی با یکدیگر برابر هستند زیرا مربوط به اندازه و شکل آن هست. تناسب با نسبت یک جسم با دیگری یا با کل اجسام سروکار دارد. مقیاس درباره ی اندازه ی یک جسم در مقایسه با دیگری است.

چگونه سبک دکوراسیون خود را بیابید؟

ابتدا چگونگی سبکها را در دنیای امروز بررسی می کنیم، و سپس  راه هایی که اشاره به سبک خودتان که با ترکیب تناسب دارد را جست و جو می کنیم. سبک های زيادي وجود دارد اما من فقط تعدادي از مهمترین آنها را در اینجا آورده ام که به شما این امکان را می دهد تا طراحي که در آن راحت هستید را پیدا کنید.  

معاصر

سبک معاصر با سبک مدرن اغلب اشتباه گرفته می شود که اینکار درست نیست. دکوراسیون معاصر درباره ی همین جا وزمان حال است. این سبک به این صورت توصیف می شود: خط های تمیز،تاکید بر خط ها و شکل، رنگ ها ی خنثی، فضاهای باز و نور طبیعی . اینها مثال هایی از سبک معاصربود.

 

 

سنتی

دکوراسیون به سبک سنتی با راحتی، مبل هایی که به صورت گرد چیده شده است، ظرافت، چیدمان متقارن، توجه به کارهای چوبی تعریف می شود. سبک سنتی کلاسیک با تصاویری از سبک قدیمی انگلیسی، چوب روغن خورده سیاه، پرده های سنگین و بلند و فرش های ایرانی تداعي می شود. سبک سنتی جدید کمی متفاوت است. سبک سنتی جدید راحت و کلاسیک است اما به کمی تفریح و دخالت های جوانانه اجازه می دهد.

 

انتقالی

اگر سبک معاصر و سنتی با یکدیگر ازدواج کنند و صاحب فرزند شوند اسم آن انتقالی می شود. سبک انتقالی حد واسطی از راحتی و گرمای سبک سنتی و تمیزی و خوبی سبک معاصر است. این سبک معمولا دارای اثاثی با سبک معاصر که با وسایل چوبی و فلز مصنوعی ترکیب شده اند، است. 

 

کلبه

سبک دکوراسیون کلبه روشن، با روح، خصوصی و معمولی است. در زیر چتر این سبک : روستا، خانه ی روستایی، ساحلی، دهاتی، دهاتی فرانسوی، سبک کهنه و مدرن یا حتی با صرفه وجود دارد. هر کدام از این سبک ها جلوه ی خاص خود را دارند اما به صورت کلی دارای وجه های مشترک نیز هستند. سبک کلبه گچ بری های نسبتا کمی مانند دیوارهای چوبی،  صندوق دست دوم  و مبلمان رنگ شده ، دارد. به نظر می رسد که با بودجه ی کم می توان این سبک را پیاده کرد.

 

الکتریکی

این سبک دکوراسیون ترکیبی از چند دوره و گرایش های زمانی است. این سبک پیچیده ای است و به راحتی نمی توان توصیفش کرد. گاهی اوقات سبک غیرمتعارف و مراکشی در این سبک قرار می گیرند- شاید به خاطر این است که این سبک گاهی اوقات مجموعه سوغاتی های مربوط به سفر را نیز در بر می گیرد. سبک الکتریکی می تواند بسیار زیبا و یا بسیار زشت شود این موضوع به چگونگی طراحی مربوط می شود. در اینجا ما چند مثال از راه های انجام درست این نوع طراحی را داریم.

 

 

تاریخ ارسال: 1394/9/8
تعداد بازدید: 2096
ارسال نظر