بازدید کل: 319113

بازدید امروز: 161

بازدید دیروز: 415

تبلیغات ATL ،TTL و BTL

تبلیغات بالای خط (ATL)، زیر خط (BTL) و روی خط (TTL) تکنیک­ های تبلیغاتی یا استراتژی های ارتباطی هستند که شرکت­ها برای فروش محصولاتشان از آنها استفاده می­کنند. ATL یا بالای خط مخفف کلمه Above The Line و BTL یا زیر خط مخفف عبارت Below The Line و TTL یا روی خط مخفف عبارت Thorough The Line است. مفهوم خط که مبنای این سه تکنیک تبلیغاتی قرار گرفته است، از دفاتر حساب­داری هزینه­ های تبلیغاتی شرکت­ها در قرارداد با کمپین­ های تبلیغاتی بوجود آمد. رسانه­ های تبلیغاتی حساب­های مربوط به رسانه­ های سودده مانند تلویزیون و رادیو و غیره را در اسناد خود بالای خط می­ نوشتند و حساب مربوط به رسانه ­های کم سود مانند بروشور، سمپلینگ و غیره را در زیر آن خط یادداشت می­ کردند. به این ترتیب رسانه‌های انبوه به عنوان ATL و ابزارهای تبلیغاتی محدود با مخاطب مشخص به‌عنوان BTL شناخته شدند.

 

تبلیغات بالای خط (ATL)

تبلیغات بالای خط، نوع یا تکنیکی از تبلیغات است که از طریق رسانه ­های جمعی نظیر تلویزیون، سینما، رادیو، بیلبوردها و روزنامه ­ها با هدف ایجاد آگاهی، یادآوری یا ترغیب مصرف ­کننده نسبت به برند یا محصول شکل می­ گیرد. این نوع تبلیغات به دنبال اثرگذاری بر انبوهی از مشتریان و مصرف­ کنندگان می­ باشد و زمانی که بازار هدف بسیار بزرگ باشد از آن استفاده می­ شود.

تبلیغات زیر خط (BTL)

تبلیغات زیر خط، نوع یا تکنیکی از تبلیغات است که برای ایجاد علاقه یا ترغیب مصرف­ کنندگان به خرید کالا از ابزارهایی نظیر کاتالوگ، بروشور، سمپلینگ، فروش حضوری و غیره استفاده می­ شود. در واقع برخلاف تبلیغات بالای خط که انبوهی از مخاطبان را هدف قرار می­ دهد، این نوع تکنیک، مخاطبان خاص را هدف برنامه­ های خود قرار می­ دهد.

این نوع از تبلیغات، معمولاً برای محصولاتی که مصرف­ کننده نیاز به لمس و تاچ کردن آن دارد، مورد استفاده بیشتری قرار می­ گیرد؛ محصولاتی که مصرف­ کننده به اطلاعات فوری درباره آن نیاز دارد. یکی دیگر از تکنیک­ های تبلیغات زیر خط نیروی فروش یا انیماتور است که در خرده­ فروشی ها نزدیک به کالای هدف قرار دارند. سمپلینگ نوعی دیگر از این نوع تبلیغات است که برای محصولات جدید و جذاب که آگاهی مصرف­ کننده نسبت به آنها کم و نیاز به یک بار امتجان دارد، مورد استفاده قرار می­ گیرد. فرستادن ایمیل و پیامک به گروه مشخص، شرکت در نمایشگاه های تخصصی، تبلیغ در رسانه های تخصصی، تبلیغات در نقطه خرید (POP) و نقطه فروش (POS) و … از اجزای BTL می باشند.

http://www.decorpardeh.com/

در واقع این نوع تبلیغات، اشاره به حالتی از ارتباطات دارد که در آن رسانه­ ای وجود ندارد و به تبلیغات بدون رسانه معروف است. بیشترین استفاده از این نوع تبلیغات، در محصولات تند مصرف (FMCG) دیده می ­شود.

تاریخ ارسال: 1394/7/8
تعداد بازدید: 3871
ارسال نظر