بازدید کل: 319108

بازدید امروز: 156

بازدید دیروز: 415

 تاثیرگذارترین شعار تبلیغاتی تاریخ

از شعار” Just Do It “می توان به عنوان یکی از سه شعار تاثیرگذار تاریخ تبلیغات دنیا نام برد. شعار و به طبع آن کمپینی که هدف اصلی آن بالا بردن سهم بازار در آمریکای شمالی بود. اما از نظر بازخورد، یک نتیجه حیرت انگیز ایجاد کرد. افزایش سهم بازار از ۱۸% به ۴۳% بین سال ۱۹۸۸ تا ۱۹۸۹، یعنی از ۸۷۷ میلیون دلار به ۹٫۲ میلیارد دلار فروش در سراسر جهان! شعاری که به مرور زمان بخش جدایی ناپذیر از برند نایکی شد و تمام برنامه های ارتباطی نایکی براساس آن پایه ریزی گردید. نقطه عطف شعار “هدف قرار دادن هر آمریکایی بدون در نظر گرفتن سن، جنس و سطح آمادگی جسمانی” بود و چیزی بالاتر از هدف بنیادی نایکی که می خواست “کفش ورزشی را به عنوان یک ابزار مد به مصرف کنندگان، به ویژه زنان، نوجوانان و مردان ۱۸-۴۰ ساله معرفی کند ” رقم زد. شعاری که از همه دعوت می کند به دنبال رویاهایشان بروند و عذر و بهانه‌ها را کنار بگذارند. مفهومی که از صرفاً یک شعار خارج شد و به بخشی از تاریخ و فرهنگ امریکا بدل گردید.
دن ویدن ” موسس و یکی از مدیران آژانس تبلیغاتی “ویدن-کندی ” این شعار را برای نایکی گفت، اما نکته جالب اینجاست که گوینده اصلی این شعار ماندگار، یک قاتل محکوم به اعدام به اسم ” گری گیلمور” در ۱۱ سال قبل از آن بوده است! در سال ۱۹۷۷ وقتی زمان اعدام گری گیلمور فرا می رسد، در آخرین لحظه خطاب به کشیش می گوید: ” Let’s do it! “بیایید انجامش دهید و در ادامه می گوید: “Dominus Vobiscum” باشد که خدا با شما باشد. گری گیلمور وصیت کرده بود به خاطر تلاشی که مردم در زمان زندانی بودن او کرده بودند تا او تبرئه شود و به پاس قدردانی از دوستان و مردمش، پس از اعدام قرنیه چشمش را اهدا کند. بلافاصله پس از اینکه او تیر باران شد این وصیت اجراء می گردد. گیلمور به نماد فرهنگ آمریکا در زمان خودش تبدیل می شود. نمادی از شجاعت، مهربانی و انجام دادن کاری که در آخرین لحظه عمر، باعث خوشحالی شخص می گردد. دن ویدن ۱۱ سال بعد از ین نماد به بهترین نحو برای نایکی استفاده می کند.
از آن زمان تا کنون، نایکی با استفاده از این مفهوم “کاری را که دوست دارید با شجاعت انجام دهید” و با استفاده از ستارگان معروف، به خصوص افراد موفق در ورزش همانند مایکل جردن، ایده‌های خلاقی در راستای این پیام ایجاد نموده است. نایکی با این شعار این پیام را منتقل می کند که: “در هر جایگاه و در هر شرایطی که هستی، از کوچکترین چیزهایی که باعث خوشحالیت می شود، لذت ببر و با شجاعت کاری را که دوست دارید و یا لازم است، انجام دهید”. طنز تلخ در این ایده، هدفمند و در جهت تحریک احساسات مخاطب بوده و انگیزشی عمل می‌نماید. حس ترحم، از سه حس قوی منقلب کننده احساسی است که از این انرژی، در راستای درگیر کردن بیشتر مخاطب با پیام استفاده گردیده است.

منبع: اد فستیوال

 

تاریخ ارسال: 1394/7/8
تعداد بازدید: 3845
ارسال نظر